Att försöka förklara det här med dans för någon som inte dansar.

När mina vänner ser bilder på mig när jag dansar foxtrot undrar dom varför jag blundar och ser så allvarlig ut. Varför vi dansar så nära varandra, om vi är kära i varandra. Varför många av dom som jag dansar med är ett par(eller många) år äldre än mig och hur jag skulle göra om någon som var äcklig, läskig eller ful ville dansa så där nära. Andra rynkar på näsan och säger att dans endast är ett lodrätt uttryck för ett vågrätt begär.

Alla dom här frågorna och påståendena är helt klart berättigade. Men jag tror inte att en enda som har fastnat i ”dansträsket” skulle komma på att ställa dom. För mig handlar det inte om att hitta ett ragg för kvällen, för vissa är det kanske så. Däremot tror jag att dans för alla som går dit handlar om närhet, om behovet att träffa andra människor, om ett behov av beröring. Om någon tycker det är fel och snuskigt så får det tala för dom. Jag skulle istället vilja kalla det mänskligt och naturligt.

Det är en fantastik grej egentligen. Att kunna gå ut en fredagkväll och kramas och få bekräftelse, istället för att supa sig full för att våga komma någon nära. Sen är dans sjukt roligt och hälsosamt också, man får röra på sig och skatta. Efter ett tag börjar man lära känna andra som dansar. Man åker på dans inte bara för att dansa utan också för att veta hur andra har det, höra om deras vardag och träffa nya vänner. Jag tycket absolut att alla ska våga sig ut på en dansbana någon gång i livet och testa på hur det är. Det är kanske inte för alla, men helt klart värt att prova på. Sen måste man faktiskt inte dansa med någon som är obehaglig eller full, man får säga nej. Och det finns inget krav på att kramas så där jättenära med alla eller ens någon, det får man välja helt själv.

Sen är det inte så konstigt att hälften av dom som går ut på dans är i ett förhållande med någon som också dansar. Attraktion och närhet får ofta det resultatet. Har man kemi med någon och träffar dom och dansar en gång i veckan så är det väl inte jättekonstigt att det leder till något mer? Vad som är viktigt att veta är bara att dom flesta inte har den iställningen till alla man dansar med, att dansen i sig är den största anledningen att man går dit. Jag menar, borde inte alla dom där som blev kära i varandra på dans ha slutat gå på dans om det var den enda anledningen? Nej, mer dans åt folket! Det är det enda stället där vi stela svenskar får kramas och ha de bra utan att det anses vara konstigt(i alla fall inte av dom andra som är där och snurrar runt på dansgolvet).

Detta inlägg publicerades i Vardag. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Att försöka förklara det här med dans för någon som inte dansar.

  1. Börjesgård skriver:

    Mer dans åt folket, helt klart! Saknar!

  2. Ida skriver:

    Lodrätt uttryck för ett vågrätt begär, haha

  3. Jessica skriver:

    Haha du kan verkligen uttrycka dig med ord: ”lodrätt uttryck för ett vågrätt begär”. Älskar’t!

    • frokenfunderare skriver:

      Tack vännen, men tyvärr inte mitt egna uttryck, har blivit lite av ett sätt inom ”dansnördvärlden” att förklara hur vissa ser på det här med foxtrot 🙂

  4. Lena skriver:

    Så sant! Dans är underbart ❤

    • frokenfunderare skriver:

      Väldigt fin kärleksförklaring till dansen. Intressant att höra hur man egentligen hamnar där på logen för första gången. För mig var det en självklarhet, jag hade väl inget val egenligen, dansade runt med mamma redan när jag låg i hennes mage.

  5. Mari skriver:

    Underbart bra blogginlägg!
    Som du säger: ”Mer dans till folket!”
    /Mari

  6. Lina skriver:

    Hej! Jätte bra blogginlägg!! Mer dans åt folket som sagt =)
    /Lina

  7. Stefan skriver:

    TJOHOO. Kunde inte sägas bättre.. Vi som älskar dansen för dansens egen skull, för den glädje och tillfredsställelse som den ger, för den bekräftelse, värme och närhet som den innebär. Ja Dansen kan leda till mycket…. som många kommer att ta som mer eller mindre lämpligt eller ej…. men fram för allt leder det till lyckligare människor.

    Jaa… Mer dans till folket !!

    /Stefan

  8. Kristina skriver:

    Väldigt bra skrivet!!!
    Jag tänker precis likadant när jag är ute på dansbanan. Men man har lärt sig att skilja på danskänslor och kärkänslor, det är två helt skilda saker har jag varit med om. Är det någon annan som inte håller med?

    ALLA borde dansa hela livet. Min morfar är 89år och han dansar fortfarande. Numera fox 😉 men visst är det underbart!!!??

    /Kristina

  9. Åsa skriver:

    Helt sant!!!! Mer dans och lyckligare liv :))

    //Åsa

  10. festinalente1 skriver:

    Största anledningen (förmodar jag) till att fler inte har upptäckt och fått uppleva dessa känslor som du beskriver på ett fantastiskt sätt är denna ”töntstämpel” som envist hänger kvar.
    Så fort någon ska göra ett reportage eller inslag om dansband/dansställen/musiken plockar man fram dessa stereotyper. Man poängterar vissa orkesternamn, letar upp udda människor och beskriver banala texter. Allt för att bekräfta de okunnigas tittarnas fördomar om företeelsen dansband. Det känns lika ”meningslöst” som nyhetsreportage från Gazaremsan. Man vet redan efter några sekunder vad reportern ska prata om, visserligen en ny plats, nya individer, men samma vinkling och slutsats. Ett ”vardagsinriktat” program vore intressantare. Att följa ett dansbands vardag, både ett känt och ett mindre känt gäng. Eller några dansentusiasters vardag och tankar.
    Och visst förekommer dessa udda människor, banala texter och det är en del av ”dansvärlden”, men det är så mycket mera.
    Ta exempelvis de stora dansfestivalerna under sommaren. Folk som planerar in semestern efter dessa veckor, resor långa sträckor och har gjort så i åratal. Man träffar gamla bekanta, bekanta som man kanske bara träffar där och då, med vetskap om att man ska träffas nästa år igen.
    Den gemensamma glädjen att träffas och ha kul ihop utan några andra krav än att ha just kul tillsammans.
    Glädjekänslan över att röra sig till musik som ”en kropp”, flytet genom musiken. När personkemi, musik och tillfälle samstämmer, ett riktigt ”flow”. Går inte att beskrivas, måste upplevas.

  11. Camilla skriver:

    Kunde inte ha sagt det bättre själv =)

  12. Ronny skriver:

    Visst är man kär i en hel del tjejer när man dansar, och tjejerna är säkert kära i en massa killar, men OBS, det är danskärlek och inte den vanliga kärleken! Och det fina är att man kan ha hur många danskärlekar som helst utan att vara otrogen…Så dans är helt enkelt något fantastiskt, fullständigt unikt, vill jag påstå. Ni som inte dansar skulle bara veta vad ni går miste om…

  13. Sven skriver:

    Vi dansare är noga med att poängtera att ”danskärlek”/”dansförälskelser” är något annat än riktig kärlek/förälskelse.

    Jag håller inte med. Känslorna är desamma. Föremålet och följderna kan dock skilja sig åt. Att påstå något annat är enligt min mening att förringa kärleken…

Lämna en kommentar